کد مطلب: 205601
تا ۳ ماه آينده موج جديد ناشي از کرونا نخواهيم داشت
تاریخ انتشار : 1401/03/09 13:43:02
نمایش : 632
دبير کميته علمي کشوري کرونا گفت: بر اساس پيش بيني هاي متخصصان تا سه ماه آينده موج جديدي از کرونا و افزايش چشمگيري در ابتلا به اين بيماري نداريم و پيش بيني موج جديد کرونا در فصول سرد سال براي کشور، سخت و دشوار است.

به گزارش هفت چشمه، حميدرضا جماعتي در حاشيه شصت و نهمين جلسه کميته علمي کشوري کرونا گفت: امروز آخرين وضعيت کرونا در جهان و ايران در جلسه کميته علمي بررسي و مشخص شد که در حال حاضر در آسيا و اروپا، موارد ابتلا به کرونا و مرگ و مير ناشي از آن، ثابت و رو به کاهش است؛ در حالي که در برخي کشور‌هاي آفريقايي و آمريکايي، شاهد افزايش ابتلا به زيرسويه‌هاي اُميکرون مانند BA۴ و BA۵ هستيم.

به گفته دبير کميته علمي کشوري کرونا ميزان مرگ و مير در سويه اُميکرون و زيرسويه‌هاي آن، نسبت به واريانت‌هاي قبلي، بيشتر نبوده است؛ بلکه قدرت انتقال اُميکرون، بالا رفته است. با توجه به افزايش اخير آمار کرونا در برخي کشورها، بايد اين وضعيت تا يکي دو هفته آينده رصد شود.

جماعتي با بيان اين که در ايران زيرسويه BA۲، غالب است، گفت: زيرسويه‌هاي ديگر اُميکرون مانند BA۴ و BA۵ و BA.X که در آمريکا و کشور‌هاي آفريقايي غالب هستند، در کشور ما شيوع پيدا نکرده اند.

به گفته اين مقام مسئول مطالعات مختلف نشان داده اند که اثربخشي انواع واکسن‌ها در مقابله با اُميکرون نسبت به ساير واريانت‌هاي قبلي، مقداري کاهش يافته؛ اگرچه بيشترين اثر واکسيناسيون در کاهش مرگ و مير و بستري بيماران در بيمارستان‌ها بوده است.

دبير کميته علمي کشوري کرونا گفت: در مطالعات مختلف مشخص شده که در سه ماهه اول بعد از تزريق دو نوبت واکسن، ۷۰ درصد و بعد از شش ماه، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اثربخشي عليه اُميکرون و زيرسويه‌هاي آن وجود دارد؛ بنابراين تاکيد ما بر تکميل واکسيناسيون است.

به گفته جماعتي واکسيناسيون علاوه بر کاهش ابتلا، بستري و فوت ناشي از کرونا مي‌تواند در کاهش عوارض پساکرونا که حتي ممکن است تا يک سال بعد از ابتلا نيز مشاهده شوند، موثر باشد.

او گفت: کميته علمي تکميل واکسيناسيون کودکان و بزرگسالان را توصيه مي‌کند و نوبت چهارم نيز براي افراد پرخطر و داراي سيستم ايمني ضعيف بر اساس تصميم کميته ملي واکسن کوويد ۱۹، قابل تزريق و مورد توصيه کميته علمي کشوري کرونا است.

به گفته وي از بيماران غير کرونايي در زمان بستري در بيمارستان ها، تست‌هاي سي تي اسکن و پي سي آر، گرفته مي‌شود.

او گفت: براي بيماراني که نيازمند اعمال جراحي عمده و سنگين (Major) و داراي علائم کرونا نيستند، انجام تست‌هاي غربالگري کرونا مانند پي سي آر، ضروري به نظر نمي‌رسد. همچنين سي تي اسکن در صورت عدم وجود علائم عفوني، براي هيچ از بيماران غير کرونايي توصيه نمي‌شود و در اعمال جراحي عمده، در صورت نياز مي‌توان از عکس سينه استفاده کرد و نيازي به سي تي اسکن نيست.

او گفت: در صورت وجود علائم کرونا در اعمال جراحي عمده، بر اساس معاينات پزشکي و شرح حال بيماران، ممکن است نياز به تست پي سي آر و سي تي اسکن وجود داشته باشد؛ اما در مجموع به نظر مي‌رسد در صورت عدم انجام جراحي عمده، ضعيف نبودن سيستم ايمني بدن و مسن نبودن، بيماران غير کرونايي نيازي به تست‌هاي غربالگري کرونا ندارند و مقرر شده که راهنماي باليني در اين زمينه توسط کميته علمي کرونا تهيه و به معاونت درمان وزارت بهداشت ارائه شود.

 جماعتي با اشاره به گزارش مواردي از آبله ميموني در چندين کشور دنيا، گفت: تا کنون حدود ۲۲۰ مورد از آبله ميموني در چندين کشور شناسايي شده اند، اما در ايران هنوز هيچ مورد تاييد نشده‌اي از اين بيماري، گزارش نشده است که البته منتظر گزارش‌هاي بيشتر از ساير کشور‌ها و پروتکل و روش‌هاي تشخيصي سازمان جهاني بهداشت هستيم.

جماعتي گفت: معاونت‌هاي بهداشت و درمان وزارت بهداشت براي بروز احتمالي آبله ميموني در کشور، آمادگي کامل دارند از سوي ديگر، بر اساس اطلاعات موجود، هيچ موردي از مبتلايان آبله ميموني، جان خود را از دست نداده اند و اکثر اين بيماران بهبود يافته و نيازي به مداخله درماني ويژه‌اي نداشته اند.

دبير کميته علمي کشوري کرونا تصريح کرد: بر اساس اطلاعات و گزارش ها، ممکن است افراد داراي نقص سيستم ايمني، کودکان و زنان باردار بيشتر در معرض آبله ميموني باشند و علائم اين بيماري هم خفيف گزارش شده که جاي نگراني نيست. از سوي ديگر سرعت انتقال آبله ميموني بالا نيست.

او گفت: باتوجه به اين که هنوز اطلاعات کافي از آبله ميموني در دنيا وجود ندارد، منتظريم که از سوي سازمان جهاني بهداشت و سازمان‌هاي علمي ساير کشورها، اطلاعات بيشتري در اين زمينه حاصل شود.

وي با اشاره به شيوع آبله مرغان در سطح کشور، گفت: خيلي از مواردي که به عنوان موارد مشکوک آبله ميموني بررسي شود، ممکن است همان آبله مرغان باشد بنابراين جاي نگراني نيست. راه‌هاي متحمل انتقال بيماري آبله ميموني، بيشتر از طريق تماس پوستي با لباس، ملحفه و ظروف افراد مبتلا است. تا زماني که ضايعات پوستي افراد مبتلا کاملا خشک نشده مي‌تواند همانند آبله مرغان، قابليت سرايت داشته باشد و براي جداسازي افراد بيمار، مشکوک يا آلوده به عامل بيماري‌زا از سايرين به دو تا سه هفته زمان نياز است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg